Dopis ministarstvu finansija RS

Dopis ministarstvu finansija RS

UBBiH UDRU�ENJE BANAKA BOSNE I HERCEGOVINE UDRUGA BANAKA BOSNE I HERCEGOVINE УДРУЖЕЊЕ БАНАКА БОСНE И ХЕРЦЕГОВИНE BANKS ASSOCIATION OF BOSNIA AND HERZEGOVINA Fra Andjela Zvizdovića br.1/X, objekat A, 71000 Sarajevo, Bosna i Hercegovina, Tel: (387 33 ) 296 501, Fax: (387 33) 296 509; www.ubbih.ba;, ID br: 4200974180000, Ministarstvo pravde BiH br: RU-213/04 Broj:I-36/12 Sarajevo:19.03.2012.g. Министарство финансија РС Н/р Зоран Тегелтија, министар Предмет: Нацрт Закона о унутрашњем платном промету РС-коментари достављају се Поштовани, Прије свега желимо да се захвалимо на позиву за активно учешће у раду Радне групе на изради Нацрта Закона о унутрашњем платном промету. Нацрт Закона који носи датум 23.02.2012 године, у електронском формату, смо прослиједили свим банкама и овом приликом достављамо обједињене коментаре за које цијенимо да ће бити од користи приликом креирања Приједлога Закона.

Овом приликом желимо предложити да Закон у дијелу принудне наплате третира трошкове и ко их сноси приликом преноса на главне рачуне и иначе послове преноса и наплате средстава. Сматрамо да су предложене висине казни за банке са правног и економског становишта упитне нарочито имајући у виду чињеницу да се ради о неутралном послу за банке те молимо да ову чињеницу узмете у обзир. Нека од наших питања су можда превише поједностављена али цијенимо да ће бити од користи приликом припреме Приједлога Закона. Своје коментаре, питања и приједлоге дајемо респективно по члановима закона како слиједи: Члан 2.став 3 гласи: (3) Поједини појмови који су дефинисани у Закону о платним трансакцијама, имају исто значење и у овом закону Наш приједлог: На крају додати ријечи.�....ако није другачије одређено овим Законом.� Члан 3 став 1. Гласи: (1) Учесници у платном промету (у даљем тексту: учесници) су пословни субјекти и физичка лица која, у складу са прописима, врше плаћања преко рачуна Наше питање: Да ли физичка лица могу имати више трансакционих рачуна за обављање платног промета у једној банци? Члан 8 став 3 гласи: (3) Страна правна и физичка лица отварају нерезидентне рачуне у складу са посебним прописима Наш приједлог: На крају додати ријечи:�...и врше пословање преко тих рачуна у складу са одредбама овог Закона.� Члан 9 став 2 гласи: (2) Овлашћена организација је дужна да учеснику, прије закључења уговора, достави у писаној форми или електронском облику потпуне и јасне информације о свим битним условима коришћења услуга платног промета. Наш приједлог је да се поменути став допуни тако да гласи: Овлашћена организација је дужна да учеснику, прије закључења уговора, достави или стави на располагање, у писаној форми или електронском облику потпуне и јасне информације о свим битним условима коришћења услуга платног промета. Питање: Појаснити термин �потпуне и јасне информације о свим битним условима коришћења услуга...� Члан 10 измијенити и допунити тако да гласи: (1) Пословни субјекти код овлашћених организација могу отворити: а) рачун за редовно пословање, б) рачун организационог дијела пословног субјекта, који се региструје у складу са законом, в) друге рачуне за посебне намјене и г) рачуне за прикупљање јавних прихода. (2) Овлашћена организација је дужна да осигура да рачуни организационих дијелова пословног субјекта и други рачуни за посебне намјене морају бити повезани са рачуном за редовно пословање пословног субјекта, преко јединственог идентификационог броја или матичног броја, ако законом, односно другим прописом није другачије одређено. (3) Овлашћена организација дужна је да води евиденцију рачуна из става 1. овог члана, који су отворени у тој овлашћеној организацији, а та евиденција се обједињава у Јединственом регистру рачуна пословних субјеката у Републици Српској (у даљем тексту: Јединствени регистар). (4) Министар финансија доноси упутство, којим се прописује начин вођења и садржај евиденције рачуна пословних субјеката који води овлашћена организација. Сугестина за тачку в)-потребно дефинирати рачун за посебне намјене Сугестија везана за став (2) -потребно је дефинирати начин на који начин овлаштене орг. требају осигурати повезаност између редовног и нпр. рачуна за посебне намјене ( системски евидентирати ИД редовног рачуна или повезаност документовати у филе-у клијента) Питање: Упутством о отварању и затварању рацуна за обављање платних трансакција и водјење евиденције је дефинисана врсте рацуна. Да ли ће се и ово Упутство ставити ван снаге или ускладити са овим новим Законом о унутрашњем платном промету РС-а ? Члан 11. став 2 гласи: (2) Организациони дијелови пословних субјеката са сједиштем у Републици Српској који послују у Федерацији Босне и Херцеговине и Брчко Дистрикту Босне и Херцеговине могу имати отворене рачуне организационог дијела код овлашћених организација са сједиштем у Федерацији Босне и Херцеговине и Брчко Дистрикту Босне и Херцеговине, које имају дозволу Агенције за банкарство Федерације Босне и Херцеговине за обављање услуга платног промета. Питање: Да ли пословни субјецт који има сједиште у РС и нема орг. дио у Федерацији може отворити рачун у Ф БиХ или мора пословати само преко овлаштених орг. у РС? Члан 12.став3, став 5 гласе: (3) Пословни субјекат може имати више отворених намјенских рачуна код једне овлашћене организације, у складу са потребама, односно прописима. Наш приједлог да став 3 гласи: (3) Пословни субјекат може имати више отворених рачуна за посебне намјене код једне овлашћене организације, у складу са потребама, односно прописима. Сугестија: Потребно је појаснити у Закону или подзаконском акту ста знаци став да пословни субјект мозе у једној банци имати више намјенских рацуна у складу са потребама односно прописом. Да ли се мозе ријец потреба тумачити да пословни субјект мозе отворити рацун према врсти услуге коју врси односно производа који продаје. У пракси имамо слуцајеве да клијенти отварају висе рачуна за редовно пословање зависно од врсте посла коју обавља .Нпр фирма се бави продајом козметике ,детерџената итд и за сваку врсту посла има отворен рачун. Питање: Да ли се овај цлан мозе тумацити да клијенти неце моци код једне банке имати висе рацуна према врсти посла без обзира што су клијенти већ уредили своје пословање и са становиста информатицког пословања? Члан 12 став 4 гласи: (4) Ако пословни субјекат има више од једног рачуна за редовно пословање код овлашћених организација, дужан је одредити рачун (у даљем тексту: главни рачун) на којем ће се извршавати налози за принудну наплату законских обавеза и јавних прихода, налози за наплату хартија од вриједности и инструмената обезбјеђења плаћања, те налози за извршење судских одлука и других извршних исправа (у даљем тексту: налози за принудну наплату) и водити евиденција о неизвршеним налозима за плаћање. Наша сугестја: Потребно прецизирати на који начин ће овлаштене орг. ФБиХ знати да ли је клијент отворио гл. рачун само у једној овлаштеној орг. и на који начин ће се овлаштене орг. информирати у којој. Члан 12 став 5 гласи (5) Захтјев за одређивање главног рачуна пословни субјекат је дужан поднијети овлашћеној организацији у писаној форми. Питање: Да ли има рок у којем мора поднијети захтјев и шта ако није одредио главни рачун? Наш коментар: Имајући у виду да ће измјена законског оквира неминовно се одразити и на Банке и на учеснике у ПЛП изузетно је важно да се овај цијели процес олакша свим учесницима у овом процесу и у складу са тим потребно је јасно дефинисати начин на који ће се пословни субјекти изјашњавати поводом главног рачуна, рок за то, као и да се бар дјелимично пренесе одговорност на саме пословне субјекте ако не одговоре на овај захтјев у прописаном року. Потребно је појаснити у Закону или подзаконском акту шта значи став да пословни субјект може у једној банци имати више намјенских рачуна у складу са потребама односно прописом. Да ли се може ријеч потреба тумачити да пословни субјект може отворити рачун према врсти услуге коју врши односно производа који продаје. У пракси имамо случајеве да клијенти отварају више рачуна за редовно пословање зависно од врсте посла коју обавља .Нпр бави се продајом козметике, детердјената итд и за сваку врсту посла има отворен рачун. Да ли се овај члан може тумачити да клијенти неће моћи код једне банке имати више рачуна према врсти посла без обзира што су клијенти већ уредили своје пословање и са становишта информатичког пословања? Члан 13. Став1 гласи: Главни рачун пословног субјекта отвара се у сједишту пословног субјекта код организационих дијелова овлашћених организација Републике Српске и води се у евиденцији рачуна пословних субјеката у овлашћеној организацији, уз навођење прописане ознаке за главни рачун. Наш приједлог је да Члан 13 став 1 гласи: Главни рачун пословног субјекта отвара се, по правилу, у сједишту пословног субјекта код организационих дијелова овлашћених организација са сједиштем у Републици Српској и организационих дијелова овлашћених организација из Федерације Босне и Херцеговине и Брчко Дистрикта Босне и Херцеговине, које послују у Републици Српској и имају дозволу Агенције за обављање услуга платног промета и води се у евиденцији рачуна пословних субјеката у овлашћеној организацији, уз навођење прописане ознаке за главни рачун. Сугестија: Потребно прописати ознаке за редован рачун и за главни рачун. Члан 13 став 2 гласи: Пословни субјекат може промијенити главни рачун и другом редовном рачуну код друге овлашћене организације додијелити статус главног рачуна, уз подношење изјаве у писаној форми овлашћеној организацији која води главни рачун о одређивању другог редовног рачуна као главног рачуна. Наш приједлог за став 2 гласи: Пословни субјекат може промијенити главни рачун и другом редовном рачуну код друге овлашћене организације додијелити статус главног рачуна, уз подношење изјаве у писаној форми овлашћеној организацији која води главни рачун о одређивању другог редовног рачуна као главног рачуна, само уколико није блокиран по налозима принудне наплате. Питање : Мора ли пословни субјект исту изјаву дати и банци у којој је тај нови ГР, односно прва банка ће послати АПИФ-у да је њен рачун од данас редован и није ГР на основу те изјаве. Када ће друга банка послати АПИФ-у податак да је рачун код ње од данас ГР на основу чега ће то знати и шта ако између та два догађаја прође неко вријеме? Уколико клијент не обавијести овлаштену организацију у којој има отворен главни редовни рачун о одређивању другог редовног рачуна као главног рачуна у другој овлаштеној орг., постоји могућност да у прелазном периоду клијент у АПИФ-у има два главна рачуна. Како пратити? Члан 15 Генерално питање: Имајући у виду да постоје банке које послују и у Ф БиХ , РС и Брчко Дистрикту питање је да ли се у Јединствени регистар достављају само рачуни пословних субјеката отворени у организационим дјеловима банке који послују у РС-у на основу дозволе Агенције или је обавеза достављања свих рацуна отворених и у јединицама у Федерацији и Брчко Дистрикту ?. Члан 15 Став 1 брисати слова а.д. (предлажемо брисање у свим члановима гдје је то наведено) Члан 15 Став 2 гласи: (2) Овлашћене организације дужне су у Јединствени регистар достављати податке о отварању и затварању рачуна пословних субјеката, врсти и статусу рачуна из чл. 10. и 12. овог закона, као и блокади и деблокади рачуна, континуирано, одмах након настанка ових промјена, у складу са овим законом и прописима којима се уређује вођење и садржај Јединственог регистра. i