Compliance Naš Svagdanašnji
Nermin Ibradžić, predsjednik Komisije za usklađenost poslovanja
Šta je zajedničko HSBC, IKEA, Chickago Hospital, Vauxhall, Pfizer-u, Quantas-u?
Osnivači? Ne.
Sjedište, geografsko odredište? Ne. Nisu čak niti na istom kontinentu.
Djelatnost sigurno nije.
Zajedničke su dvije stvari.
Profit (stvaranje profita) i Compliance.
Sve navedene instutucije imaju isti cilj. Stvaranje dobiti.
Ali ne po svaku cijenu.
Zato imaju Compliance.
U igri asocijacija pojam compliance bi obuhvatio mnogo toga.
Regulatorna usklađenost, integritet, etično postupanje, kodeks ponašanja, zaštita podataka, povjerljivost, zaštita potrošača, prevare, borba protiv korupcije, sukob interesa, procjena primjerenosti, ekološka osviještenost, socijalna osjetljivost, društvena odgovornost, sponzorstva, donacije, nabavke.....
U osnovi, ne postoji pojam koji na kraju, na neki način, ne bi doveo do Compliance funkcije.
I onda kada pogledamo šta sve pojam Compliance danas obuhvata, vaša kolegica ili kolega koji je službenik za usklađenost ili Compliance oficir , ne izgleda više kao neko ko sa zelenim ili ružičastim markerom podvlači tekstove propisa i objašnjava zašto je bitno da li je zarez sa lijeve ili desne strane pasusa, nego više kao „meštar“ ili žongler.
Žongler prema kojem akrobata u Cirque du Soleil izgleda kao pripravnik u terećerazrednoj općini negdje na brdovitom Balkanu.
Lično nemam ništa protiv akrobata i općina.
Ili Balkana.
Ali u jednom momentu upravljati sa toliko različitih stvari, zaista je umjetnost. Dakle, Compliance nije samo znanje, zanat ili zvanje. Compliance je umjetnost. Kako od toliko nijansi propisa, odnosa, procesa, karaktera, želja, planova, strategija i ciljeva sačiniti djelo koje je lijepo, korisno, reputacijski neutralno (u najgorem slučaju), politički korektno i ujedno zrači integritetom, etičkim vrijednostima i usklađenošću. Regulatorni i etički zen.
Pitate se, a gdje je tu profit?
Činjenica prva. Compliance u finansijskim institucijama sigurno nije u službi Vojske spasa ili Greenpeace-a. Vrlo vjerovatno od vas neće tražiti da vraćate nasukane delfine nazad u vodu.
Compliance vam može pomoći da ostvarite profit. Ali na društveno prihvatljiv i etičan način.
Zarada zasnovana na integritetu i ispravom postupanju.
Kako Compliance doprinosi business-u?
- Jačanje povjerenja kupaca/klijenata
Niko ne želi trgovati ili stupatu u poslovne odnose sa prevarantima i smutljivcima.
Snažna Compliance funkcija znači i implementaciju visokih standarda zaštite kupaca, potrošača, klijenata.
Potrošač koji je uvjeren da institucija ili firma sa kojom posluje primjenjuje visoke standarde i pruža zaštitu od prevara i štetnog postupanja, sigurno će se prije prikloniti takvoj instituciji , nego onoj koja nema sluha za njegova prava kao potrošača i koja posluje po principu „take the money and run“.
- Povećanje prometa
Kroz tačku 1. (jačanje povjerenja klijenata/potrošača) nameće se tačka 2. Povećanje prometa.
Formula je prilično jednostavna. Povećanje broja lojalnih klijenata znači povećanje prometa. Povećanje prometa znači povećanje zarade. Povećanje zarade znači neizmerno zadovoljstvo dioničara. Uz Compliance funkciju, sve to na društveno prihvatljiv i etičan način.
- Unapređenje internih i eksternih procesa
Jaka Compliance funkcija je jedan od osnova unapređenja internih procesa. Kroz edukacije Compliance funkcije zaposlenici će dobiti jasnu sliku kako raditi ispravne stvari na ispravan način (mada je nemoguće isključiti pojedine , iznimno talentirane pojedince, koji će i dalje raditi pogrešne stvari).
Dodatno, usklađenost procesa sa zakonima i standardima određene industrije osigurava da vlasnik i rukovodstvo, u određenom regulatornom okviru, mogu izvući maksimum, pri tome se ne plašeći sankcija i finansijskih gubitaka.
Ne treba zanemariti ni eksterne procese u cijeloj priči. Primjena Compliance standarda na vanjske dobavljače i suradnike može osigurati da isti ispune ciljeve i zahtjeve finansijske institucije na način koji osigurava potpunu usklađenost.
- Zaštita institucije od pravnih postupaka
Usklađenost sa regulatornim i etičkim standardima, ili posebnim standardima neke industrije, značajno smanjuje rizik od pravnih postupaka. Ili bar onih koje bi kompanija mogla da izgubi.
To sa druge strane smanjuje i iznose rezervisanja koje kompanija mora da odvoji, kao i reputacijski rizik u kontekstu da će detalji nekog sudskog postupka dospijeti u javnost i izazvati negativne konotacije kod javnosti, a time i finansijsku štetu (uključivo i značajne iznose koje moramo izdvojiti da reputacijsku štetu saniramo).
- Izbjegavanje kazni i odšteta
Jedan od osnovnih ciljeva Compliance funkcije je smanjenje rizika od regulatornih kazni , prekršaja i odšteta. Sa druge strane visoki standardi usklađenosti mogu značiti i dodatno smanjenje troškova i uštede ili čak dodatni profit.
Tako usklađenost sa nekim ekološkim ili socijalnim standardima može sa sobom nositi neke porezne ili druge olakšice, poticaje, povoljniji novac na tržištu kapitala i sl.
Da bi se postigli navedeni ciljevi, koji su istovremeno u službi usklađenosti i održivog profita, potrebno je ispunjenje određenih preduslova.
Konkretno, svako unapređenje procesa, standarda, usklađenosti... zahtjeva određeno ulaganje. U alate, u ljude, u sisteme, kontrole i sl.
Efikasan Compliance, utopija ili stvarna mogućnost?
Svi za sebe volimo misliti da smo najbolji u svom poslu. I to je sasvim OK.
Jača samopouzdanje, motiviše nas, omogućava da se izborimo sa svakodnevnim izazovima.
Ipak, na kraju, to je naš subjektivni osjećaj, onako kako sami sebe vidimo.
Prava istina koliko smo zapravo dobri vidi se kroz mjerenje efikasnosti posla koji radimo.
Mislite da efikasnost Compliance funkcije nije moguće mjeriti? Imate osjećaj da radite dane i dane na jednom te istom , bez pomaka, bez rezultata? Niko ne priznaje vaš rad i kada vas pitaju , šta konkretno radite, ne znate to objasniti?
Da, to može da bude prilično demotivirajuće. I da vas odvede u vrtlog malodušnosti i frustracije iz kojeg je teško izaći.
A možda samo nemate jasnu Compliance strategiju i plan?
Vjerovali ili ne, koliko god se čini da je u srži Compliance funkcije „ad hoc“ i „case by case“ postupanje, Compliance dugoročna strategija je u stvari ono što daje konkretne rezultate.
Da bi bila uspješna, treba ispoštovati neke osnove.
- Planirajte unaprijed
Predviđanje i pogled unaprijed umjesto žaljenja za onim što je bilo?
Da, u Compliance-u uvijek i svugdje.
Planirajte unaprijed i riješite se nepotrebnog stresa. Planovi rada ne trebaju biti samo ispunjenje forme. Oni moraju donijeti suštinska unapređenja.
Da li provjeravate sjednice zakonodavnih organa i kada bi koji nacrt zakona mogao biti na kojoj sjednici? Prezentirate li nacrte zakona nadležnim službama?
Planirate li edukacije prema događajima koji se sezonski redovno ponavljaju? Npr. edukacija o darovanju prije novogodišnjih praznika, edukacija o sponzorstvima po usvajanju budžeta za donacije i spozorstva, edukacija o značaju antikorupcije i sprečavanja sukoba interesa prije važnih izbora ili nakon nekih većih policijskih akcija protiv privrednog kriminala.
Ankete, kada su ljudi najodmorniji?
Opširne edukacije nikad krajem izvještajnog kvartala, ali kratke edukacije vezane za etično poslovanje i interne i eksterne prevare, da.
Planiranje unaprijed će vam dati i jednu dodatnu vrijednost. Odnos između onog što ste već uradili, prema onom što vas tek čeka. I već tada ćete znati koliko ste bili, a koliko želite biti efikasni.
- Sakupljanje i analiza podataka
Prikupljajte podatke. Oni vam mogu puno toga reći.
Prigovori klijenata, izlazni intervjui zaposlenika koji odlaze iz banke, rast ili pad broja disciplinskih postupaka, nalazi Interne Revizije i regulatora, prijave operativnih rizika, rast ili pad broja i iznosa donacija i sponzorstva, broj postupaka nabavke i vrijednost nabavke, broj vendora koji su ponovno izabrani za pružanje neke usluge, prisustvo na raznim komisijama i odborima unutar banke ( za praćenje rezultata, rješavanje prigovora i sl.). Niti jedan podatak nije nevažan.
Jednom kad uspostavite svoju ličnu evidenciju informacija koje želite imati i pravilno je struktuirate, imaćete i statistički uporedive podatke , koji vam mogu dati podlogu za odluku: gdje su potrebne dodatne edukacije i zašto, gdje je potrebno djelovati malo oštrije. I zašto?
Podaci koje prikupite su vaš saveznik i iz njih je jasno vidljivo da li se u Banci unapređuje ili unazađuje ono što Compliance radi i kontroliše.
- Pratite kretanja u jednom vremenskom okviru
Rast broja prigovora klijenata za 30% na godišnjem nivou, veći broj prijava mobinga, veći broj preporuka Interne revizije, viša rezervisanja za kreditne gubitke, lošija ocjena na SREP-u...mislite da vas se ovo mnogo ne tiče jer nije u vašoj liniji direktne odgovornosti? Varate se.
Praćenje opipljivih podataka iz domena ključnih rizika je izuzetno bitno.
Ono vam može pružiti i jasnu sliku o tome koliko su vaš Compliance program i vaša strategija efikasni.
Broj prijavljenih poklona raste nakon vaše edukacije?
Broj prijavljenih potencijalnih sukoba interesa raste , nakon što ste svima pojasnili da to (još uvijek) nije krivično djelo?
Imate puno pravo da tvrdite da je to vaša zasluga. Podaci to pokazuju. Ali ako ih ne pratite , nećete nikad biti sigurni koliko ste uspješni ili efikasni.
- Kreirajte sistem eskalacija /podizanja problema na viši nivo
Ništa ne može riješiti problem brže, od efikasnog sistema eskalacije tog istog problema.
Jasno je da rukovodioci ne mogu biti odgovorni za operativno izvršenje preporuka Compliance funkcije. Međutim, oni su i dalje odgovorni da stvore uslove da vaše preporuke budu realizirane.
Žao vam je kolege ili kolegice koji već tri mjeseca kasni sa izvršenjem preporuke, jer znate da ima mnogo drugih obaveza? Zapitatjte se da li ćete i dalje biti tako bliski u momentu, kada vas zbog neizvršenja te iste preporuke, pred bankom dočeka sasvim opravdano razjarena grupa deponenata naoružanih vilama i drugim priručnim alatkama i kojj ne mogu do svog novca, jer je vama bilo žao.
Sistem eskalacije nije „tužakanje“ nego insistiranje na izvršenju onog što je najbolje za banku u dijelu usklađenosti.
Na banalnom primjeru iz stvarnog života to izgleda ovako. Rezervisali ste i platili kartu za neku super predstavu u prvom redu. Dolazite u pozorište i kažu vam da su vaša mjesta već zauzeta i data nekom drugom. Da li se okrećete i odlazite sa napomenom da ćete doći ponovo za 15 dana ili tražite da razgovarate sa nekim od šefova koji vam može pomoći?
Dobar Compliance ne bi trebao da ima problem sa eskalacijom problema iz dva razloga : a) zato što propis tako nalaže i b) zato što čuva interes banke, a ne svoj lični interes.
- Edukacije
Kako očekivati od bilo koga kako da postupi, ako ga nismo tome poučili?
Da , jasno, određene norme, zdrava logika i ponašanja se očekuju u radu u finansijskim institucijama, ali ne treba zaboraviti da ih kod pojedinca prije svega kreira porodica, škola, društvo.
A nisu sve porodice iste, zar ne?
Prema tome, osim standardizacije procesa, postupaka i prihvatljivog ponašanja, jako je bitno sve zaposlenike poučiti zašto je to važno. I ako im nije važno, koje su posljedice.
Edukacije treba da prate aktuelne trendove događanja na tržištu, u branši ili u banci.
Edukacija o prevari čekovima iz 1998 godine izgleda zanimljivo. Da. Ali zar nismo sad u eri kripto valuta i digitalnih transfera novca u 2 minuta sa kraja na kraj svijeta?
Za efikasan Compliance, edukacija je jako moćna „poluga“.
Naprijed navedeni prijedlozi su samo dio „asortimana“ koji može pomoći da se efikasnost Compliance funkcije mjeri i procjeni. Kao i da se na osnovu toga donese ocjena temeljena na objektivnim, a ne subjektivim kriterijima.
Kao nužno u tom procesu potrebno je cijeniti saradnju između Compliance oficira u cijelom bankarskom sektoru. Dobre compliance prakse druge kolegice/kolege su i više nego dobrodošle, jer će nekom drugom smanjiti potrebo vrijeme za realizaciju i procjenu.
Zato je jako bitno da Compliance funkcije međusobno komuniciraju i zato su bitne zajedničke edukacije i okrugli stolovi sa regulatorom i svim drugim nosiocima funkcija koje su vezane ili jesu Compliance.